کد مطلب:1513 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:304

کم و زیاد کردن اجزاء و شرایط نماز


1272- هرگاه چیزی از واجبات نماز را عمدا كم یا زیاد كند اگر چه یك حرف آن باشد , نماز باطل است .



1273- اگـر به واسطه ندانستن مساله , چیزی از واجبات ركنی نماز را كم كند , نماز باطل است و اما كم كـردن واجـب غیر ركنی یا زیاد كردن ركن از جاهل قاصر یا كسی كه معتمد به حجت است , نماز را باطل نمی كند , و چنانچه به واسطه ندانستن مساله - هر چند از روی تقصیر - حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را آهسته بخواند یا حمد و سوره نماز ظهر و عصر را بلند بخواند , یا در مسافرت نماز ظهر و عصر و عشا را چهار ركعتی بخواند , نمازش صحیح است .



1274- اگـر در بـیـن نماز بفهمد وضو یا غسلش باطل بوده یا بدون وضو یا غسل مشغول نماز شده , باید نماز را بهم بزند و دوباره با وضو یا غسل بخواند و اگر بعد از نماز بفهمد , باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بجا آورد و اگر وقت گذشته قضا نماید.



1275- اگر بعد از رسیدن به ركوع یادش بیاید كه دو سجده از ركعت پیش را فراموش كرده , نمازش بنابر احـتـیـاط باطل است , و اگر پیش از رسیدن به ركوع یادش بیاید , باید برگردد و دو سجده را بجا آورد و بـرخـیزد و حمد و سوره یا تسبیحات را بخواند و نماز را تمام كند و بعد از نماز بنابر احتیاط مستحب برای ایستادن بیجا دو سجده سهو بنماید.



1276- اگـر پـیـش از گـفـتـن السلام علینا و السلام علیكم یادش بیاید كه دو سجده ركعت آخر را بجا نیاورده , باید دو سجده را بجا آورد و دوباره تشهد بخواند و سلام نماز را بدهد.



1277- اگـر پیش از سلام نماز یادش بیاید كه یك ركعت یا بیشتر از آخر نماز نخوانده , باید مقداری را كه فراموش كرده بجا آورد.



1278- اگـر بـعـد از سـلام نماز یادش بیاید كه یك ركعت یا بیشتر از آخر نماز را نخوانده , چنانچه كاری انـجـام داده كـه اگـر در نـمـاز عمدا یا سهوا اتفاق بیفتد نماز را باطل می كند , مثلا پشت به قبله كرده , نمازش باطل است و اگر كاری كه عمدی و سهوی آن نماز را باطل می كند , انجام نداده باید فورا مقداری را كه فراموش كرده بجا آورد و برای سلام زیادی بنابر احتیاط لازم دو سجده سهو بنماید.



1279- هـرگـاه بعد از سلام نماز عملی انجام دهد كه اگر در نماز عمدا یا سهوا اتفاق بیفتد نماز را باطل مـی كند , مثلا پشت به قبله نماید و بعد یادش بیاید كه دو سجده آخر را بجا نیاورده , نمازش باطل است و اگـر پـیش از انجام كاری كه نماز را باطل می كند , یادش بیاید باید دو سجده ای را كه فراموش كرده بجا آورد , دوبـاره تـشهد بخواند و سلام نماز را بدهد و بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو برای سلامی كه اول گفته است بنماید.



1280- اگر بفهمد نماز را پیش از وقت خوانده , باید دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید , و اگر بـفـهـمـد پـشـت به قبله خوانده چنانچه وقت نگذشته باشد باید دوباره بخواند و اگر وقت گذشته باشد چـنانچه مردد بوده قضا لازم است و گرنه قضا لازم نیست و اگر بفهمد نماز را بین طرف راست و طرف چپ قبله بجا آورده , در صورتی كه بعد از گذشتن وقت باشد قضا ندارد , ولی اگر پیش از گذشتن وقت بـاشد در صورتی كه در انحراف از قبله معذور نبوده مثل اینكه در جستجوی طرف قبله كوتاهی كرده باید بنابر احتیاط نماز را دوباره بخواند.